Lausunto luonnokseen valtioneuvoston asetuksesta maaseudun yritystuesta rahoituskaudella 2023–2027 VN/551/2023

Uusi työ ry kiittää lämpimästi mahdollisuudesta lausua valtioneuvoston esitysluonnokseen asetuksesta maaseudun yritystuesta rahoituskaudella 2023–2027. Pidämme erittäin arvokkaana, että maa- ja metsätalousministeriö on valmistelussaan huomioinut myös kevytyrittäjyyden joustavana työllistymisen tapana ja varteenotettavana polkuna kattavampaan yritystoimintaan. Uusi työ ry on kevytyrittäjyyspalvelujen toimialajärjestö sekä itsensätyöllistämisen ja kevytyrittäjyyden edistäjä ja puolestapuhuja. Edistämme toimialan ja siihen liittyvän lainsäädännön kehittämistä sekä kevytyrittäjien ja itsensätyöllistäjien yhteiskunnallista asemaa. Kevytyrittäjällä Uusi työ ry tarkoittaa nimenomaan luonnollisia henkilöitä, eli yrittäjämäisesti itsensä työllistäviä, joilla ei ole y-tunnusta, erotuksena esimerkiksi virtuaalitilitoimistoja hyödyntävistä yksinyrittäjistä.

Asetusluonnoksen 13 §:ssa säädettäisiin uuden yritystoiminnan kokeiluun myönnettävästä, enimmäiskestoltaan 4 kk:n käynnistystuesta. Tukea voitaisiin myöntää luonnolliselle henkilölle ja se mahdollistaisi esitysluonnoksen mukaan myös kevytyrittäjyyden kokeilemisen. Uusi työ ry:n tuoreimman Kevytyrittäjyys 2022 -kyselyn (kuluvan vuoden kyselytutkimus julkaistaan tänä keväänä) mukaan yleisimmät syytä kevytyrittäjyydelle ovat työn pienimuotoisuus (40 %) ja sopivuus elämäntilanteeseen (35 %). Valtaosa kevytyrittäjistä työskentelee yrittäjämäisesti muun työn tai toimen ohella, mutta noin viidesosa (17 % vuonna 2022 ja 22 % vuonna 2021) suunnittelee oman yrityksen perustamista. Mikäli yhteiskunnan tuki ja kyky tunnistaa myös kevytyrittäjyys relevanttina työnteon muotona kohenee, tarjoaa kevytyrittäjyys merkittävän potentiaalin vahvistaa sekä työllisyyttä että yrityshenkisyyttä ja vakiintunutta yritystoimintaa.

Pykälässä 22§ säädettäisiin yritystoiminnan suunnitteluvaiheen tuesta luonnolliselle henkilölle ulkopuoliselta asiantuntijalta ostettavalla palvelulla ja 23§:ssa yritystoiminnan kehittämistoimenpiteiden valmistelun tuesta, jota voisi hakea luonnollinen henkilö tai mikroyritys.

Uusi työ ry:llä ei ole huomautettavaa tukien kriteereihin eikä määriin. Pidämme erittäin tervetulleena sitä, että maa- ja metsätalousministeriö valmistelussaan huomioi kattavasti työllistymisen uudet tavat ja näkee kevytyrittäjyyden perusteltuna työllistymisen tapana ja mahdollisesti vakiintuneeseen yrittäjyyteen johtavana reittinä.

Lisätiedot:

Uusi työ ry, toiminnanjohtaja Jenni Karjalainen, jenni.karjalainen@uusityo.fi, puhelin 040 751 5496